Rika-chan
Rika-chan, de tienerpop die het populairst was in Japan bestaat 50 jaar. Het is een pop bestemd voor kinderen. Ze kunnen haar modieuze kleding aantrekken en haar haar borstelen. Rika-chan (of Licca-chan, zoals ze ook wel wordt genoemd) heeft door de jaren heen allemaal verschillende kapsels gehad en kleding aangehad. In 1967 is ze gemaakt door Miyako Maki, die ook bekend staat om haar mangaverhalen (Japanse stripverhalen).
Miyako Maki
De prijswinnende manga-artiest Miyako Mako heeft Rika-chan bedacht. Maar voordat ze haar bedacht, was ze dus ook al een mangatekenaar. Ze maakte vooral shoujo-manga, oftewel manga die gericht is op meisjes. Ze heeft ontzettend veel artwork gemaakt. Als je haar tekeningen bekijkt is duidelijk te zien dat Rika-chan op de getekende meisjes lijkt. Ze lijkt wel een door Miyako Mako getekend meisje dat omgetoverd is tot een 3D-figuur.
Barbie
De meeste mensen in Nederland en België hebben waarschijnlijk nog nooit van Rika-chan gehoord. Ze is hier niet bekend. Hier hebben we de poppen van Monster High en Barbie. Barbie is de eerste tienerpop in de geschiedenis en zij is in Amerika ontstaan. Voordat Rika-chan werd gemaakt in Japan, probeerde Barbie een voet aan de grond te krijgen in Japan.
Alhoewel Barbie in Amerika werd bedacht, werden Barbiepoppen rond de jaren 60 in Japan gemaakt. Daarom was het handig en logisch als Barbie ook in Japan zou worden verkocht. Men wilde Barbiepoppen verkopen in Japan. Maar Barbie werd niet echt populair in Japan. Volgens theorieën sprak Barbie’s uiterlijk de Japanse kinderen niet zo aan. Barbie had volgens die theorieën een uiterlijk dat ze niet zo kenden in Japan. Maar of dat echt de reden is? Soms weet je het gewoon niet. Lees meer over Barbie in Japan in dit artikel van de NY-times.
Jenny pop
In elk geval is het bekend dat de half Franse, half Japanse Rika-chan met haar bruine haar vanaf haar lancering in 1967 wel populair werd. Er is een theorie dat haar fijnere gezichtstrekken en bouw de Japanse kinderen meer aanspraken dan Barbie. En dat ze beter in hun kleine handen paste. De fabrikant van Barbie heeft nog wel een paar keer geprobeerd om een typisch Japanse Barbiepop op de markt te brengen, maar echt succesvol werden ze niet. Het blijft giswerk waarom dat zo is en ik durf daar dus ook geen definitief antwoord op te geven.
Ook bracht de fabrikant van Barbie in de jaren 80 een nieuwe pop op de Japan markt. Deze pop leek qua bouw een stuk meer op Rika-chan dan op Barbie. De pop heette eerst Takara-barbie, maar werd later omgedoopt tot Jenny. De pop was succesvoller in Japan dan Barbie, maar bleef minder succesvol dan Rika-chan.
Tentoonstelling in Tokio
Omdat Rika-chan 50 jaar bestaat is er op het moment een tentoonstelling over haar in Ginza in Tokio. Allerlei looks die ze de afgelopen 50 jaar heeft gedragen komen voorbij. Ook haar vrienden, familieleden en huisdieren worden er tentoongesteld. Tot 3 april heb je de kans om meer over haar te leren door naar deze bijzondere tentoonstelling te gaan. Wil je meer leren over Japanse poppen? Dan vind je het misschien leuk om over het Japanse poppenfestival te lezen (Hina Matsuri).