Japans leren – waarom?
“Japans leren – waarom?”. Dat was een veelvoorkomende vraag toen ik Japans ging studeren. Waarom niet Chinees? Waarom niet Koreaans? Natuurlijk zijn dat ook fascinerende talen en kennen China en Korea fascinerende culturen. Maar het was het Japans dat ik koos. Maar veel van de redenen die ik had om Japans te studeren gelden ook voor andere talen.
Een vreemde taal leren
Al van kleins af aan wou ik een vreemde taal leren die weinig mensen om mij heen kenden. Ik maakte in groep 2 een geheime taal met een vriendinnetje. Het was leuk om klanken uit te proberen die ik niet kende en daar betekenissen aan te geven. Die ervaringen ben ik altijd blijven onthouden. Op het vwo kregen we Duits en Frans en Engels kende ik al door en door. Ook heb ik Latijn uitgeprobeerd, maar ik zag destijds het praktisch nut niet. Dat motiveerde niet. Met Japans kun je wel wat, zo vond ik. Het is een levende taal in een dynamisch taalgebied. Daarom wou ik Japans leren. Een vreemde taal kennen is een avontuur!
De hersenen
Het leren van een nieuwe, vreemde taal kan de hersenen stimuleren. Japans leren stimuleert de hersenen extra.
De hersenen; muziek
Voor muzikanten is het leren van een nieuwe taal interessant. Volgens het boek Music, Language and the Brain worden muziek en taal verwerkt in dezelfde hersengebieden. Met andere woorden, als je een nieuwe taal leert, dan kan het de hersengebieden versterken die met muziek te maken hebben. Lees daarvoor ook deze leuke blog. Omdat ik al van kleins af aan en liefde heb voor de gitaar en muziek in het algemeen word ik erg blij van dat soort artikelen! Ik speel al lang gitaar en geef met plezier les. Ik vraag me af of het leren van Japans bij mij ook mijn muzikale gehoor verder heeft bevorderd.
In het Nederlands horen we direct of iemand een streekaccent heeft. Zouden die taalnuances die we horen hetzelfde worden verwerkt in onze hersenen als de nuances in muziek die we horen (losse tonen, dynamiek, klankkleur, ritme)?
De hersenen; kanji
Het Japans bestaat voor een deel uit Chinese tekens. Deze tekens worden ook wel kanji genoemd.
Nu blijkt het dat je bij het leren van kanji waarschijnlijk een heuse hersen-workout krijgt. Ook vermoedt men dat het schrijven van de karakters goed is voor de cognitieve ontwikkeling van de hersenen. Neuroloog Mary Flaherty en professor Martin Connolly zeggen er het volgende over:
“Indeed, Japanese subjects perform better than their American counterparts on spatial memory tests (Stevenson & Ying-Lee, 1990). Learning kanji is a relatively complex task of visual recognition and memory, and the possible influence of kanji on spatial memory has been considered (Flaherty & Connolly, 1996). “
Nu zijn er nog tal van andere redenen te bedenken waarom het nuttig is om Japans te studeren. En vooral ook leuk! Dat volgt in een volgende blog.
Wil je Japans leren? En wil je meer te weten komen over Japan? Dan is het boek “Japans voor beginners 1” misschien wel iets voor jou!
-Bestel het boek Japans voor beginners 1 op bol.com